Innovatie in mobiliteit

Unilever zet vol in op veiligheid achter het stuur

Bij Unilever is een veilige en prettige werkomgeving een must. Vanuit die gedachte krijgen medewerkers van het Nederlands-Britse wereldconcern met grote regelmaat speciale rij- en ecotrainingen. We spreken daarover met Jan van Noord, national manager Safety, Health & Environment bij Unilever Benelux.

“Eén van de kernpunten van Unilever als werkgever is het bieden van een veilige en gezonde werkomgeving voor alle medewerkers, wereldwijd. We hebben daarvoor het BeSafE-programma ontwikkeld. Dat is een breed spectrum van interne afspraken en richtlijnen op het gebied van werkklimaat, die verder gaan dan lokale wettelijke voorschriften. Ze variëren van aanbevelingen hoe je achter je bureau zit tot tilveiligheid. Maar we zorgen ook búiten de bedrijfsmuren voor onze mensen.”

Eigen veiligheidsregels

Vanuit de BeSafE-gedachte is het Safe Driving-programma opgezet: een pakket regels en richtlijnen voor elke Unilever-medewerker die waar ook ter wereld met de auto de weg opgaat. “Naast de wettelijke verplichtingen hebben we een eigen, aanvullende regelgeving. Zo verbieden we bellen achter het stuur, ook handsfree”, vertelt Van Noord. “Maar er zijn ook regionale verschillen. Onze medewerkers in India mogen bijvoorbeeld alleen bij daglicht de weg op, anders is het te gevaarlijk.”

“Op basis van beschikbare cijfers, zoals tankpassen en belgeschiedenis, monitoren we of de medewerker zich aan de richtlijnen houdt” Jan van Noord van Unilever Benelux

Elke 3 jaar op rijtraining met Prodrive

In België en Nederland gaan Unilever-medewerkers die meer dan 4.000 kilometer per jaar ‘voor de zaak’ rijden, elke drie jaar op herhalingstraining. Van Noord: “De Prodrive-trainers gaan persoonlijk met de medewerker de weg op. Tijdens het rijden geven ze tips voor een veiliger weggedrag en besteden ze aandacht aan de nieuwe verkeersregels. Ook milieubewust rijden is een speerpunt.” Zeker bij het inzetten van een nieuwe leaseauto komen de rij-assistentiesystemen ter sprake. “Voorzieningen als adaptive cruise control en lane change warning dragen bij aan veiligheid. Uiteraard is het wel belangrijk dat je weet hoe je ze bedient.”

Geen ongevallen met letsel

Dat deze rijveiligheidstrainingen zin hebben, is overduidelijk. De 650 medewerkers die in de Benelux voor Unilever op pad zijn, maken gezamenlijk 15,5 miljoen kilometers per jaar. De laatste jaren hebben zich geen ongevallen met (ernstig) letsel voorgedaan. “De regels zijn ook niet vrijblijvend”, zegt Van Noord. “Op basis van beschikbare cijfers, zoals tankpassen en belgeschiedenis, monitoren we of de medewerker zich aan de richtlijnen houdt. Bij het niet naleven ervan, volgen pittige gesprekken. De eerste resultaten stemmen vrolijk. De komende jaren willen we ons Safe Driving-programma ook uitrollen bij transporteurs die in onze opdracht rijden.”