Innovatie in mobiliteit

DOCKR maakt bezorging nog comfortabeler

DOCKR foambox

DOCKR presenteerde deze lente een nieuwe, revolutionaire foambox: sterker, lichter en groter dan zijn voorgangers. Bezorging in de binnensteden wordt hiermee veiliger, duurzamer en comfortabeler.

Wonen of werken in de stad: het is geweldig, maar het heeft wel z’n eigen uitdagingen. Toenemende verkeersdrukte, beperkte ruimte en parkeerproblemen. Passen en meten, geven en nemen. En dat alleen al op het fietspad. In deze bijzondere tijden komt daar nog eens bovenop dat wij, noodgedwongen of niet, meer thuis laten bezorgen of doen. Niet alleen door de grote jongens, maar vooral door lokale ondernemers. Van wijnboer tot apotheker, van restaurant tot ketelmonteur.

Opmars van de cargo-bike

Vandaar de enorme opmars van de cargo-bike, de voorzetting van de bakfiets. Die verdringt steeds meer de bestelbus, die in de binnenstad niet zomaar te parkeren is. Maar ook de cargo-bike heeft zijn beperkingen: zwaar, hoekig, moeilijk wendbaar en zeker in het donker lastig in te schatten voor anderen. Maar ja, zo lang er veel in kon, waren de ondernemers tevreden.

“Volume is altijd prioriteit nummer een geweest. Maar dat is niet meer vol te houden in de drukke stad. Extra veiligheid, zowel voor bestuurder als de omgeving, en comfort zijn cruciaal om deze manier van vervoeren door te laten zetten”, aldus Kees Jan Blankestijn, business development manager bij DOCKR, de ontwikkelaar en aanbieder van licht elektrisch vervoer. Hij was het afgelopen jaar volop bezig met de cargo-bike van de toekomst. “We moesten ook wel, want de markt is ontploft. Er is een enorme vraag naar deze fietsen ontstaan, wereldwijd.”

De nieuwe foambox

En het is gelukt: de splinternieuwe foambox staat, op z’n Urban Arrow onderstel, te glanzen op de Leusdense vestiging. Het eerste volledig zelf ontwikkelde product van DOCKR. Het geheim: het team ontdekte dat foam van reddingsboten bij boorplatforms precies de goede eigenschappen had. Zo hard en zacht te maken als je wilt, stevig tot en met. Kees Jan wijst: ‘Aan de voorkant, links en rechts, zitten de crash zones en moet de bak zacht zijn. Daar kan impact ontstaan als het moet. En aan de zijkant is hij hard, voor de stabiliteit. Een robuuste fiets voor intensief gebruik.”

Plus: het foam isoleert als de beste, cruciaal voor bijvoorbeeld medicijnen of voedsel, en is flexibel. Dus geen hoekige (en kwetsbare) flightcase of aluminium bak meer, maar een box die bijna organisch met de fiets is vergroeid. Van 14 kilo, dus lichter dan z’n voorgangers, die twee kilo meer wegen. Aan volume, vereiste nummer een, is niets ingeleverd. Het eerste model, Large, telt 450 liter, Extra Large 600 liter.

Ter vergelijking

Ter vergelijking: bij standaard cargo-bikes zijn de boxen van aluminium, of van een combinatie aluminium en hout. Als het aluminium na een botsing is verbogen, moet de hele box vervangen worden. De grote modellen, zoals de Nijland XL en de Urban Arrow Tender, hebben veel volume, maar ontberen goed zicht vooruit. Een Seval busje rijdt elektrisch, biedt 3400 liter, maar moet wel op de autobaan rijden en een parkeerplaats zoeken.

Bezorging in het donker

Maar dat is nog maar de helft. Immers: in die oude Hollandse (en andere) binnensteden is het laveren op de vierkante meter allang niet meer beperkt tot overdags. Ook in het pikkedonker verwachten we onze bestellingen, en bezorgen we volop. En dat er een auto of een fiets aankomt - mits verlicht - kunnen we nog wel inschatten, maar een bakfiets? Een normale voor- of achterlamp verraadt weinig over diens omvang.

Daarom heeft de nieuw ontwikkelde foambox geïntegreerde ledverlichting (voor horizontaal dunne rode, achter verticaal dunne witte strepen) en richtingaanwijzers rondom de hoeken. Je hand uitsteken hoeft niet meer. Én een alarmbutton, zodat de verlichting blijft knipperen als er een korte stop gemaakt moet worden. “Het stilstaan, wat zo’n 100 tot 150 keer per etmaal gebeurt, is een van de meest kwetsbare momenten. Anderen moeten wel weten dat je daar staat”, aldus Kees Jan.

Zien hoe de nieuwste cargo-bike rijdt?

Een roldeksel voor nog meer flexibiliteit

Ten slotte: waar eerdere bakken een deksel hadden dat naar één kant openging, heeft de laatste uitvinding van DOCKR een roldeksel. Zo kan de bak halfopen blijven, als de lading niet helemaal past, zonder gedoe met deksels die met een beetje wind tegen de bestuurder aan klappen. Uiteraard kent de fiets daarnaast tal van speciaal voor het steviger werk aangepaste onderdelen (frame, aandrijving, riem, banden) en is er plek voor twee accu’s. Tezamen geven die een maximaal bereik van tachtig kilometer, afhankelijk van de zwaarte van de belading.

De maandprijs van de nieuwste cargo-bike is nog niet bekend, maar zal de huidige 275 euro die klanten betalen niet enorm te boven gaan. De eerste versie koelt nog standaard (‘ambient’), maar DOCKR gaat snel geconditioneerde exemplaren uitleveren, die hitte of kou isoleren. “Wij hebben de handschoen opgepakt om deze markt te veranderen, door een fiets te maken die maximaal veilig is voor iedereen. Een beetje als Volvo destijds met driepuntsgordel, om maar een verre vergelijking te maken”, zegt Kees Jan Blankestijn niet zonder trots.

Actief bijdragen aan een leefbare stad

Maarten Appelo, marketing manager bij DOCKR, rekent erop dat de grotere lokale ondernemingen heil zien in deze vinding. “Hiermee kan je echt partner worden van een stadsbestuur: je bent veilig, veroorzaakt geen uitstoot en geen parkeerproblemen - en draagt zo actief bij aan een leefbare stad”. Ook voor een branche als ambulante zorg is het voordeel duidelijk. “Met de auto ben je in de stad uren kwijt aan parkeerplekken zoeken, tussen je cliënten door. Al die tijd kan je hiermee besparen en daadwerkelijk aan zorg besteden.” Maar vooral is de klant thuis de winnaar. Die is niet meer afhankelijk van de mate waarin de chauffeur z’n bestelbus door de stad beweegt, met al het frustrerende wachten van dien, maar kan rekenen op een bezorger die op de afgesproken tijd komt. File- en parkeerproblemen zijn immers niet aan de orde. De belangstelling vanuit buitenlandse steden is nu al enorm, weet Kees Jan.

Meer weten over de mogelijkheden van DOCKR? Neem contact op!