Innovatie in mobiliteit

Jelle Oosterhoff helpt bedrijven met duurzame mobiliteit

'Steeds meer klantvragen over veranderende mobiliteit’

Jelle Oosterhoff is Mobility Consultant bij Pon Business Mobility en adviseert bedrijven met een knellend mobiliteitsvraagstuk. ‘Je kunt een klant honderd gelikte Powerpoint-slides laten zien, maar daar los je het probleem van de klant niet mee op. Na het definiëren van de uitdaging ondersteunen we ook bij het bepalen en implementeren van de passende mobiliteitsoplossing.

Heb je ook vragen over mobiliteitsoplossingen voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.

‘Van oudsher staat Pon bekend om de import van auto’s. De afdeling Business Mobility, vroeger bekend als Fleetsales, maakt de jaarafspraken en de mooie deals bij onze grote klanten. Dat is niet voor niets, want één op de vier leaseauto’s komt via Leusden en dus hebben we een marktaandeel van 25% in de zakelijke markt. Maar tijden veranderen. Pon Business Mobility merkte dat er steeds meer klantvragen kwamen over veranderende mobiliteit. Wagenparkbeheerders hadden iets gelezen, waren bij een seminar geweest of ze werden getriggerd door HR of een duurzaamheidsmanager. Om op die vragen in te springen is mijn rol van Mobility Consultant in het leven geroepen. Als consultant verschaf ik helderheid en behandel ik vraagstukken die aan bod komen.’

Gelikte Powerpoint-slides

‘De fleetauto’s zijn en blijven hartstikke belangrijk voor ons. Maar we hebben nu eenmaal een heel mobiliteitspallet in huis, denk aan bijvoorbeeld Shuttel, Greenwheels, Mind en Gazelle. Hiermee kunnen we klanten optimaal bedienen. Kijk, de behoefte van een klant begint vaak met een probleem. Het is heel gemakkelijk om te gaan zitten, je laptop open te klappen en een groep mensen honderd gelikte Powerpoint-slides te laten zien. De kans is alleen heel groot dat je na die Powerpoint nog steeds niet weet wat de werkelijke behoeften zijn en waaróm die behoeften er zijn.

Roadmap

Samen met de key stakeholders identificeer ik de behoefte en de achterliggende uitdaging, dat wordt het vertrekpunt. De volgende stap is om samen met de beleidsmakers te bepalen waar het bedrijf graag wil zijn. Op basis daarvan ontstaat de roadmap. Deze bestaat uit de doelen en de periode waarin de implementatie gaat plaatsvinden. Als consultant stel ik dus vooral veel vragen tijdens de klantsessies.

Leaseauto niet meer heilig

Stel, een bedrijf in de Randstad heeft moeite om de juiste mensen te vinden. Voorheen kon de leaseauto het verschil maken om de potentiële werknemer over de streep te trekken. Nu is die leaseauto lang niet altijd meer heilig. Werknemers die in de stad wonen zien de noodzaak wellicht niet. Wél willen ze graag toegang tot een auto wanneer het ze uitkomt. Ze hebben vooral de behoefte om van A naar B te komen, op de meest gemakkelijke manier.’

Cultuur en DNA

‘Om een goede werkgever te zijn wil je zoveel mogelijk flexibiliteit en keuzemogelijkheden bieden aan je werknemers. Een mobiliteitsbudget, een bedrag dat je mag uitgeven aan mobiliteit, in combinatie met een pas die je toegang verschaft tot veel modaliteiten, is vaak een goede oplossing. Dit kan veranderen wanneer er kinderen in beeld komen, is er dan opeens wel behoefte aan die auto? Vaak wel.

Standaardoplossing bestaat niet

Behoeften veranderen continu, ook dat is goed om te weten. Het inventariseren van behoeften doen we over drie assen; die van de werknemers, van het milieu en van de kosten. Aan de hand van balanspunten zoek ik een positie en daar vanuit adviseer ik over het mobiliteitsbeleid. Misschien begint het met het uitgeven van een Shuttel-kaart aan alle werknemers. Dit is vrij gemakkelijk, kost niet heel veel en je geeft iedereen de mogelijkheid om het OV te gebruiken. Een vervolgstap kan zijn: welk deel van het wagenpark kunnen we elektrificeren en dus verduurzamen? In de totale multimodale mobiliteit bestaat er niet zoiets als een standaardoplossing. Elk bedrijf heeft haar eigen situatie, cultuur en DNA. Medewerkers moeten echt gemotiveerd worden door middel van een geldelijke beloning, een schouderklopje of een loyaliteitsprogramma. Uiteindelijk zijn wij prima in staat om alle hardware en software te leveren, maar de menselijke factor is een heel ander verhaal. Het veranderen van het bedrijfs-DNA moet een gezamenlijke doelstelling worden. Het gedrag veranderen, daar gaat het feitelijk om.’

miketekstenbeeld-Jelle-800x600.png
"DOCKR speelt in op de behoefte van de klant om 'groener' te zijn."

DOCKR


‘Pon Business Mobility houdt zich niet alleen bezig met de mobiliteit van werknemers, maar kijkt ook breder naar mobiliteitsproblematiek.

Hierdoor is vorig jaar DOCKR vooral ontstaan, vanuit de behoeften van onze klanten om ‘groener’ te zijn in de binnenstad. Voor ons werd dat een doel: deelbare oplossingen bedenken op het gebied van ‘Smart Urban Logistics’. Vanwege het succes van e-commerce staan onze grote steden ramvol met stationair draaiende bestelbusjes, in een rij achter elkaar, van verschillende bedrijven. Dat moet anders kunnen, dachten wij.

Kies je voor DOCKR dan kies je voor groene, flexibele oplossingen als een elektrische bakfiets, scooter of bestelbus, zoals de Volkswagen e-Crafter. E-commerce zorgt ervoor dat distributieprocessen veranderen en de huidige trend is:

ga naar een hub aan de rand van de stad en verspreid daar kleinere modaliteiten. Eén van onze dealers kan dan fungeren als hub.

Veel van onze klanten hebben bijvoorbeeld medewerkers in dienst die als monteur een busje besturen en een half uur op zoek zijn naar een parkeerplek. Wellicht is het een idee om de bezorging en de monteur uit elkaar te halen. Concreet: geef de monteur een elektrische (bak)fiets met alle noodzakelijk gereedschappen, die fiets parkeert hij voor de deur van de klant. Laat daarnaast iemand in een bepaald gebied rondrijden in een elektrisch busje, hij brengt alle benodigde onderdelen langs.

We zijn hier nog niet met DOCKR, maar we zien meer dan voldoende mogelijkheden voor de eerste pilots.’

Heb je vragen over mobiliteitsoplossingen voor jouw onderneming? Neem contact op.

Heeft u vragen? Ik help u graag.

Jelle Oosterhoff ">

Jelle Oosterhoff