Innovatie in mobiliteit

Duurzaam wagenparkbeheer: “Pon leverde het beste maatwerkpakket”

De gemeente Den Bosch had twee eisen: een duurzaam en economisch wagenpark. We vroegen de Contractmanager Facilitaire Zaken naar haar ervaringen met Pon Business Mobility.

Bij de gemeente 's-Hertogenbosch is Lindy ter Haar-Volkers als Contractmanager Facilitaire Zaken onder meer verantwoordelijk voor de aanbestedingen en de keuzes die daarin zijn gemaakt. Vorig jaar startte ze een traject op om het wagenpark aanzienlijk te verduurzamen door gebruik te maken van een aantal Pon-onderdelen.

Waar bestond jullie aanbesteding uit?

“Feitelijk is het vorig jaar begonnen met de leaseauto’s waar onze sociaal rechercheurs mee rijden, die contracten liepen af. Dan hebben we poolauto’s via Greenwheels, die staan in onze parkeergarage en bij andere locaties van de gemeente en iedereen kan er gebruik van maken. En tot slot hebben we het ambtelijk vervoer voor dienstreizen, dus geen woon-werkverkeer. Dat deden we met de NS Businesscard die je kunt aanvragen als je in vaste dienst bent.”

Meer weten over Greenwheels?

Wat was de reden van deze aanbesteding?

“Het waren alleen op zichzelf staande contracten en ik dacht: het gaat allemaal om vervoer van de ambtenaren, waarom doen we dat niet samen in één aanbesteding? Wij wilden al het dienstvervoer in één aanbesteding gieten met als doel: onze mobiliteit optimaliseren en hopen dat leveranciers met innovatieve concepten zouden komen en samenwerkingen aan zouden gaan.

We waren benieuwd naar: wie heeft het beste plan van aanpak, de meest duidelijke input en wie ontzorgt er het meest. Kortom, wie levert ons het beste maatwerk.”

En, is dat gelukt?

“Zonder meer. Inkoop is erbij betrokken, Ans van der Donk van personeelszaken en onze juriste, Josien van de Pasch. Zij is verantwoordelijk voor het vervoerplan. We hebben samen gezeten om te zien: wat willen we, wat kan er en heeft de markt hier al een oplossing voor? In de aanbesteding staan gescheiden eisen voor leaseauto’s en gescheiden eisen voor ambtelijk vervoer, maar wel samen in één contract. En dat zie je blijkbaar niet zo vaak. Sinds maart van dit jaar zijn we aan het implementeren; we zijn begonnen met de leaseauto’s en sinds september zijn we over op de mobiliteitskaart van Shuttel.”

“Ik kan niet anders zeggen dat het heel soepel is verlopen” Lindy ter Haar, Contractmanager Facilitaire Zaken gemeente 's-Hertogenbosch

Ging dat zonder slag of stoot?

“Bijna alles verliep vlekkeloos, alleen in het traject met de leaseauto’s zijn wel wat verbeterpunten. Belangrijk was dat onze medewerkers er zo min mogelijk last van zouden hebben. Zo moest de Shuttel-kaart dus redelijk geruisloos geïmplementeerd worden. Op de achtergrond hebben we heel veel tijd gestoken in voorbereidend werk. Zo hebben we een aantal testfases doorlopen met mensen die veel gebruik maakten van de kaart, we hebben de ‘kinderziektes’ getackeld en vervolgens kwam de uitrol en de communicatie intern. Ik kan niet anders zeggen dat het heel soepel is verlopen. Shuttel heeft bijvoorbeeld kant-en-klare teksten aangeleverd waarmee wij konden communiceren. Ja het was een heel fijn proces.”

Waren er vanuit jullie eisen die niet konden worden ingewilligd?

LindyTerHaar2.png.jpg

“Voor wat betreft Greenwheels wilden wij per se elektrische en hybride auto’s, dus geen brandstofauto’s meer. Greenwheels biedt geen hybride modellen, maar dat was wel een harde eis, een voorwaarde. Punt. Uiteindelijk hebben ze een model bedacht zodat het toch mogelijk was voor ons. Kijk, dat is wat je wilt als je zoekt naar maatwerkoplossingen. Ik ben erg blij dat het toch gelukt is; ons eigen 23 auto’s tellende duurzame wagenparkje, maar dan bij Greenwheels.”

“De sociaal rechercheurs reden trouwens ook niet per definitie de meest zuinige modellen. Dat wilden we ook anders. Zij hebben tevens voor hybride of elektrisch gekozen, dat kostte even wat overredingskracht, maar uiteindelijk zijn ze allemaal om. Als gemeente is het goed als je een voorbeeldfunctie vervult en de doelstelling is Klimaatneutraal Den Bosch in 2050, dus dan moet je daar ook naar handelen. Duurzaamheid overigens komt in al onze aanbestedingen heel sterk terug, of het nu de catering is of het wagenpark.”

Hoe wordt de Shuttel-kaart intern ervaren?

“Bij ons wordt woon-werkvervoer niet vergoed. Dienstreizen per OV of als het niet anders kan, per elektrische auto, wordt vanuit de gemeente sterk gestimuleerd. Maar er zijn ook collega’s die komen lopen of fietsen natuurlijk. De Shuttel-kaart wordt als erg prettig ervaren, je kunt er werkelijk alles mee. Zelf heb ik ‘m ook. Natuurlijk wordt de kaart gebruikt als OV-chipkaart, maar ook de OV-fiets is ideaal, je kunt er natuurlijk mee parkeren en men gebruikt de kaart om de poolauto’s van Greenwheels mee af te tanken. Vanaf januari 2020 wordt dat natuurlijk het opladen van de accu’s.”

Hoe vooruitstrevend zijn jullie hiermee als gemeente?

Den Bosch Lindy.jpg

“Wij zijn zeker wel een voorloper. Ik heb vooraf onderzoek gedaan en de meeste gemeenten die ik benaderd heb, hebben (nog) een eigen wagenpark waarvan ze zelf de sleutels overhandigen aan degene die de auto geboekt heeft. Waar ik het liefst naartoe wil, is dat iedereen vanuit de organisatie straks verplicht wordt om voor een bepaald vervoerstype te kiezen. Je opent dan de Shuttel-app, je moet voor een dienstreis naar locatie X, dan moet er vanuit de Shuttel-app aangegeven worden: dan moet je dit vervoersmiddel kiezen. Dat lijkt me ideaal. Vooral dat je dan moet kunnen beargumenteren waarom je voor iets anders kiest. Zo wordt de meest duurzame reis geen keuze meer.”

“Verandering zit vaak tussen de oren” Lindy ter Haar

Wat is voor jou de grootste uitdaging op het gebied van duurzaamheid?

“Dat is toch om de factor duurzaamheid te laten landen bij de collega’s, verandering zit vaak tussen de oren. Zo hebben we binnen de gemeente een Programma Duurzaamheid en je merkt dat een aantal mensen het gewoonweg geen leuk onderwerp vinden om mee bezig te zijn. Ze zijn niet intrinsiek gemotiveerd, dus je moet het leuk maken voor ze. Dat kan door mensen er meer bij te betrekken, daar ligt een schone taak voor mij. Overigens ook bij onze leverancier. We hebben bijvoorbeeld het idee als de nieuwe Greenwheels-auto’s er zijn, om dan een rijtraining op een circuitje te geven. Er zijn natuurlijk collega’s die nog nooit met een automaat hebben gereden, dus dat is echt wel even omschakelen. Als je hier dan een leuk event van maakt, dan kan iedereen er aan wennen en zo maak je het in één keer duidelijk.”

Dít is Shuttel Informeer direct naar de mogelijkheden!