Innovatie in mobiliteit

Autodealers bewegen mee

88408264_m(1).jpg

Nederlandse autobedrijven hebben zich meteen aangepast aan de maatregelen en adviezen van de overheid om COVID19 te lijf te gaan. En dat gaat verder dan een permanent brandschone showroom en werkplaats.

Iedere dealer volgt de richtlijnen van het RIVM als het gaat om de werkplek en het omgaan met klanten. Monteurs dragen handschoenen en ontsmetten de wagens extra, zaken als een stoel-, stuur- en pookhoes zijn nu standaard bij aflevering.  Bij de balie staat desinfectiemiddel, handen worden niet meer geschud en iedereen houdt anderhalve meter afstand. Auto’s worden desnoods opgehaald en teruggebracht, als de klant niet naar de showroom kan of wil komen. Alles om de risico’s zo klein mogelijk te houden.

Wat doen onze dealers?

Bij Volkswagen, SEAT, ŠKODA en Audi lees je precies wat de dealers wel en niet voor klanten kunnen doen. Bij ŠKODA vind je ook tips om de auto goed te desinfecteren.

Van den Udenhout in oostelijk Noord- Brabant, een van de grootste dealers van Volkswagen, Audi, SEAT en ŠKODA, zet alles op alles om de dienstverlening te maximaliseren. “Zo krijgen autokopers uitgebreide instructievideo’s na de aanschaf, omdat de verkoper niet meer naast ze mag zitten om uit te leggen hoe een en ander werkt. Ook bieden we service en reparatie op locatie, voor zowel kleine als grote klanten. De meerkosten zijn vooralsnog voor onszelf”, aldus directeur Kristiaan van der Sandt.

De meeste collega’s in het land, zoals Century in Groningen, A-Point in Amsterdam en Muntstad in Utrecht, doen hetzelfde. Desgevraagd komen ze naar de klant toe, op verzoek voldoen ze ook aan andere wensen. Zo kunnen klanten ook videoconferencen met de dealer of de werkplaats, en is het verschuiven van afspraken geen probleem.

In de werkplaats blijft het business as usual: monteurs kunnen immers niet thuis sleutelen. Voor zover mogelijk werken de medewerkers vanuit huis, of op verstandige afstand op kantoor. Dus kan vooralsnog iedere klant, groot- of kleinzakelijk, gewoon bij de dealers terecht.

Bij Van den Udenhout, gelegen op verschillende locaties in en rondom Eindhoven, liep het ziekteverzuim in maart op, maar dat was vooral uit voorzorg. “Ook iedereen met milde klachten, en zij die zieke familieleden hadden, hebben we gevraagd thuis te blijven. Met creatief denken, zoals zoveel mogelijk thuiswerken en extra inzet van online trainingen, hebben we dit kunnen opvangen”, zegt Van der Sandt.

Meer informatie? Neem contact met ons op