Innovatie in mobiliteit

Alles onder één dak voor de elektrische auto

Kristiaan van der Sandt, operationeel directeur van Volkswagen- en Audi-dealer Van den Udenhout in ’s-Hertogenbosch, had een ideaal: de ultieme en grootste werkplaats van de toekomst bouwen. ‘Je krijgt zo’n kans maar één keer, dus moest het precies zo worden als we in gedachten hadden’.

werlkpaats2-800.png

Dat het dealerbedrijf verandert is onafwendbaar. De verkoop van elektrische voertuigen neemt de komende jaren alleen maar toe en daar moet je als dealer op inspringen. Van der Sandt stelt: ‘Daarom keken wij als Van den Udenhout zo ver mogelijk in de toekomst en die is niet alleen elektrisch, maar ook autonoom. Dat betekent een teruggang van onderhoud aan auto’s. Elektrische/autonome auto’s slijten en botsen immers minder. Dat neemt niet weg dat auto’s altijd service en onderhoud nodig zullen hebben, zelfs al gaan we straks vliegend van A naar B. Niet voor niets hebben wij de 117 meter lange glazen werkplaats om onze 36 monteurs en 44 hefbruggen heen bedacht en gebouwd. Alles zit geclusterd onder één dak, zelfs het autoschadebedrijf en de afgeschermde accu-revisieruimte. Als een accu stuk is kunnen wij deze demonteren, repareren en monteren. Het is de bedoeling dat onze vestiging een centraal punt wordt waar EV-klanten hun auto brengen als er iets mocht zijn met de accu. De 44 extra robuuste Maha-bruggen zijn overigens allemaal voorbereid op elektrische auto's.’

Technisch expertisecentrum

garage-vdudenhout-800x534.jpg

Het neerzetten van de ideale werkplaats, liever spreekt Van der Sandt over het Technisch Expertisecentrum, is uitstekend geslaagd. ‘Eigenlijk loopt alles vanaf het begin zoals we hoopten,’ zegt hij. ‘Als alles in een werkplaats tiptop voor elkaar is kun je aan de efficiëntie van je processen werken. Het gebouw belemmert je immers niet. Zo beschikken iedere 2/3 werkplekken over een hoogvoltaansluiting om een elektrische auto te laden en vanuit het plafond komt een constante acculading. De monteurs hebben bovendien een eigen werkbank met eigen, gloednieuwe gereedschapskist en laptop; alles is geïntegreerd in hun vaste werkplek. Het geeft klanten vertrouwen als een werkplaats opgeruimd en georganiseerd is. Volledig nieuw is ook dat er geen balie in het magazijn aanwezig is. De onderdelen komen naar de monteur toe, met dank aan een orderpicker. Uit eigen gehouden onderzoek bleek het flink in tijd te schelen. Plus, hierdoor bieden wij een zo goedkoop mogelijke reparatie aan.’

Aannamestraat

Over elk detail en iedere keuze is nagedacht. Zo ook achter de zogenaamde aannamestraat, die voor zowel Volkswagen als Audi is gebouwd. ‘Het werkt als volgt: de klant rijdt deze straat zonder afspraak binnen om zijn auto te brengen. Een monteur wacht hem/haar op met een tablet en loopt samen om de auto heen,’ aldus Van der Sandt. ‘Doorgaans gaat het om een kapot achterlicht of brandend storingslampje. Deze intake gebeurt binnen, dus men staat droog en warm. Klanten krijgen de mogelijkheid om met de monteur mee te kijken onder de auto als hij/zij hem op een separate brug heeft gereden. Er is persoonlijk contact met de monteur, iets wat klanten graag willen. Monteurs willen vooral doen waarvoor ze opgeleid zijn: werken aan auto’s. Door het proces te stroomlijnen zorgen we ervoor dat we misschien wel minder hard hoeven te werken om aan het eind van de week uiteindelijk meer gedaan te hebben.’

werkplaats-800.png

Ontzorgen van de klant

Operationeel directeur Van der Sandt heeft nog meer ideeën. ‘Zo is er een verhoogde en verlengde Volkswagen e-Crafter ingericht als servicewagen voor opdrachten op locatie. Deze rijdende werkplaats is volledig geëquipeerd met onder meer een aggregaat, compressor en bandenmontage-apparatuur. Het idee is om hier vooral de zakelijke klant mee te ontzorgen. Vooral ondernemers zullen het erg interessant vinden als wij op woensdagavond, vrijdagmiddag of op zaterdag langskomen om alle (lease)auto’s van het bedrijf weer op de winter- of zomerbanden te zetten. Of om de vloeistoffen te komen checken. Dat scheelt een hele hoop rompslomp, manuren en dus uiteindelijk kosten. En daar gaat het wat mij betreft allemaal om; één of twee stappen vooruitdenken, kijken door de bril van de klant of ondernemer en zo blijven innoveren.’

Whitepaper: alles over elektrisch rijden