Innovatie in mobiliteit

4 trends om de ‘last mile’ te overbruggen

Binnenstad.jpg

Harder nodig dan ooit: slimme mobiliteitsoplossingen om goederen en pakketten tijdig van A naar B te brengen. Regelmatig loopt het op het laatste stukje - in de binnenstad - vast: de beruchte last mile.

Harder nodig dan ooit: slimme mobiliteitsoplossingen om goederen en pakketten tijdig van A naar B te brengen. Transporthubs aan de rand van de stad, gebundeld vervoer en schone voertuigen maken de stad al beter leefbaar. Toch loopt het op het laatste stukje - in de binnenstad - regelmatig vast: de beruchte last mile. Gelukkig zijn er alternatieven in de maak. De 4 trends van de toekomst.

1) Klein en wendbaar
In 2030 gaan de grote steden definitief op slot voor benzine- en dieselvoertuigen. Voor Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Arnhem gelden al milieuzones en andere steden overwegen hetzelfde. De toekomst is aan elektrisch vervoer: zero-emissie bestelbusjes, elektrische bedrijfswagens zoals goupils, tuktuks, scooters zijn milieuvriendelijk, stil en wendbaar. Van uitlaatgassen, motorgeraas of geblokkeerde straten zal geen sprake meer zijn, om over het gejakker over de grachten maar te zwijgen. Goedkoper en praktischer nog is de elektrische bakfiets, of ‘cargo-bike’. Je dringt er dieper de stadsjungle mee in, het bochtenwerk is soepeler, je mag ermee op het fietspad en kunt zelfs op het trottoir parkeren. En beperkt is het laadvermogen allerminst: er zijn al ‘cargo-bikes’ met ruimte voor 1.300 liter en een gewicht van 400 kg. Daar kunnen een hoop kantoorartikelen, gereedschappen, voedingswaren of medicijnen in.

Benieuwd hoe onze last mile oplossingen uw bedrijf kunnen helpen? Neem dan contact op!

2) Oplossingsgericht

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s 813 miljoen stops. Per auto is dat gemiddeld 4 keer op een dag. Al dat laad- en losvervoer vindt plaats onder grote tijdsdruk. Door het dichtslibben van de stad kunnen goederen vaak niet op tijd worden geleverd. Bovendien kosten traditionele vervoersmiddelen geld en onderhoud, bewerkelijke posten die extra capaciteit vragen en een efficiënte bedrijfsvoering in de weg staan. Daarom zullen opdrachtgevers de ‘last mile logistics’ graag volledig uitbesteden. De logistieke provider DOCKR ontzorgt het midden- en kleinbedrijf met licht elektrisch vrachtvervoer zoals ‘cargo-bikes’, tuktuks, Sevals en e-Crafters. Om te bepalen welk elektrisch vervoermiddel bij jouw bedrijf past, mag je eerst proefrijden. Heb je een keuze gemaakt, dan levert DOCKR het gewenste vervoer tegen een maandelijks abonnement op het adres van voorkeur, eventueel met eigen signing of bestickering. Bij het abonnement zijn de lasten van een wagenpark, onderhoud, reparatie en vervanging inbegrepen. Last mile oplossingen zullen steeds vaker dergelijke full service concepten zijn.

3) Flexibel
De 24-uurseconomie vraagt om een flexibele supply chain voor de beste last mile solutions. Bedrijven weten vandaag niet wat ze morgen nodig hebben, dat is immers sterk afhankelijk van meevallers of tegenvallers, piektijden en het laagseizoen. Heb je de ene dag een licht elektrisch vrachtvoertuig nodig (LEVV) en volgende week slechts een bakfiets? Binnen je leasecontract of abonnement moet je eenvoudig kunnen op- en afschalen of overstappen naar een ander type voertuig wanneer daar behoefte aan is. Zo kun je vrijwel risicoloos proberen of een elektrische cargo-bike bij jouw bedrijf past. Met flexibele looptijden zit je bovendien niet vast aan een abonnement: je kunt stoppen wanneer je wil, afhankelijk van het gekozen maand- of jaarabonnement. De moderne dienstverlener zorgt ervoor dat de opdrachtgever met veranderingen kan meebewegen.

4) Laagdrempelig
Een eigen wagenpark brengt flinke kosten met zich mee, zoals aanschaf, afschrijving, gebruik, reparatie en onderhoud. Start-ups en kleinere bedrijven in het mkb, zoals installateurs, cateraars en retailers, hebben daarvoor meestal het kapitaal niet. Een abonnement is een laagdrempelig alternatief en biedt je de vrijheid om bij te sturen. Je betaalt namelijk alleen voor het werkelijke gebruik; de investeringen en risico’s zijn voor de provider. Kies je voor een maandelijks abonnement, dan kun je er ook zo weer van af. Als je flexibele voorwaarden kunt bedingen, wordt het ook makkelijker om te switchen van voertuig als de marktomstandigheden daarom vragen. Bijkomend voordeel van de elektrische bakfiets is dat je daarvoor geen rijbewijs nodig hebt. Dat maakt je pool van rijders alleen maar groter. Zo houd je de logistiek van goederen en pakketten eenvoudig beheersbaar.

Meer weten over Dockr en de mogelijkheden die zij bieden?

Lees meer over Dockr of neem contact op met onze Mobility Consultants