Fiscaal

Zo werkt elektrisch rijden in 2019 fiscaal

Jan Rolleman, automotive fiscalist en EV-rijder, legt uit welke regels er voor 2019 gelden.

Elektrisch rijden: zo werkt het fiscaal

Overheidsmaatregelen stimuleren de overgang van fossiele brandstoffen naar elektriciteit. Welke regelgeving gaat hiermee gepaard en wat betekent dit concreet voor de portemonnee? Jan Rolleman, automotive fiscalist én EV-rijder, legt uit welke regels er in 2019 gelden.

BPM-vrijstelling en nihiltarief

Jan Rolleman

Jan Rolleman onderscheidt een viertal hoofdthema’s voor wat betreft de automobiele fiscaliteit. ‘Er vinden in 2019 geen spectaculaire veranderingen plaats, maar een paar regelingen springen er beslist uit. Twee daarvan kan ik kort en bondig samenvatten: de BPM-vrijstelling en het nihiltarief van de motorrijtuigenbelasting. Deze regelingen gelden allebei tot en met 2020. Althans, zoals het nu in de wet geschreven staat.’

MIA

Volgens Rolleman blijft de fiscale subsidiëring voor de aanschafprijs een belangrijk thema. Hiervoor is een mooie regeling in het leven geroepen. Hij vervolgt: ‘Met de milieu-investeringsaftrek, oftewel de MIA, krijg je een behoorlijke fiscale aftrekpost. Voor 2019 is inmiddels zeker dat deze regeling doorloopt. Je krijgt voor een elektrische personenauto een MIA-aftrek van 27% over maximaal € 40.000,- exclusief btw. Deze mag je als extra post in je fiscale winstaangifte in aftrek brengen, wat natuurlijk erg prettig is. Niet alleen bij koop of financial lease, maar deze regeling geldt ook wanneer je de auto in een operational contract leaset. De leasemaatschappij als investeerder krijgt in dat laatste geval de aftrekpost, maar uiteraard vertaalt de maatschappij deze korting door in een lager tarief naar de klant.’

Mooie trigger

‘Als vierde regeling noem ik de 4% bijtelling,’ aldus Rolleman. ‘Dit is een mooie trigger voor de gemiddelde berijder. Ook deze regeling loopt door in 2019 voor auto’s die nieuw op kenteken worden gezet. Vanaf 2019 vindt er wel een aftopping plaats op €50.000 euro, maar ook als je daar qua catalogusprijs boven zit, heb je per saldo nog steeds een mooi bijtellingsvoordeel.’

Huidig bijtellingssyteem

We kennen momenteel twee bijtellingscategorieën. Alle voertuigen die 100% elektrisch rijden en daarmee 0 g/km CO2-emissie hebben, vallen in 2019 in de bijtellingscategorie van 4%. Alles met 1 of meer gram CO2-emissie per gereden kilometer valt in de bijtellingscategorie van 22%.

Wil je het gratis Fiscaliteitenboekje 2019 ontvangen? Bestel 'm dan nu.

Bestel nu