Fiscaal

Zo anticipeer je als taxibedrijf op de aanstaande afschaffing van de BPM-teruggave

Per 1 januari 2020 is de BPM-teruggave voor taxivervoer verleden tijd. Als taxibedrijf kun je voortaan alleen nog BPM-voordeel behalen als je vloot groen is. We zetten alle uitdagingen rondom de nieuwe regeling op een rijtje én geven tips hoe je succesvol op de veranderingen inspeelt.

Op 1 januari 2020 is de afschaffing van de BPM-teruggave een feit. En dat komt niet als donderslag bij heldere hemel. Al in 2011 wilde de toenmalige staatssecretaris Frans Weekers de teruggaaf van de BPM voor taxivervoer stopzetten. Uitstel kwam er, maar afstel zeker niet. De regering wil immers toe naar een BPM-systeem op basis van vergroening. Taxi’s of taxibusjes met een lage CO2-uitstoot worden beloond met een lage BPM. Sterker nog, nul emissieauto’s kunnen rekenen op een volledige vrijstelling van de BPM.

Stijgende kosten

Ergens klinkt het wel eerlijk. Taxi-bedrijven die hun wagenpark vergroenen, profiteren. Maar taxi-bedrijven zien de bui al hangen. Ze vrezen, net als de KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer), voor toenemende kosten. Dat zit zo. De BPM per voertuig bedraagt duizenden en soms wel tienduizenden euro’s. En dat voordeel verdwijnt per 1 januari 2020. Stichting Taxibelangen Nederland (STN) stelt dat de afschaffing van de BPM-teruggave taxibedrijven het nóg moeilijker maakt zich te onderscheiden van particulieren. Want waarom zou je nog met blauwe kentekens rijden? De nieuwe maatregelen rieken naar oneerlijke concurrentie. Immers, terwijl officiële taxivervoerders hogere prijzen moeten hanteren om de gestegen kosten te compenseren, hoeven alternatieve taxidiensten als Uber dat niet. En wat doe je als taxibedrijf met je met langlopende contracten? Tussentijds de prijs aanpassen is dan niet aan de orde.

Beperkt milieuvoordeel

Ook kun je vraagtekens zetten bij de geplande milieudoelen die bij de maatregel zijn gesteld. De KNV vroeg Ecorys onderzoek te doen naar de afschaffing van de BPM-teruggave en het adviesbureau concludeert dat de milieu-impact beperkt is. Eveneens ziet zij dat de kwaliteit van zorgvervoer verder onder druk komt te staan. Bovendien bedragen de kostenverzwaringen op jaarbasis op 58,7 miljoen euro voor de taxibranche, zo rekende Ecorys voor.

Bescheiden aanbod

Het kabinet ziet de taxibranche graag massaal overstappen op nul-emissievoertuigen. Door geen BPM te berekenen, lijkt dat inderdaad een aantrekkelijke keuze. Echter zegt de taxisector dat het aanbod van elektrische en plug-in hybride taxibusjes nog altijd beneden peil is. En geëlektrificeerd vervoer is aanzienlijk duurder in de aanschaf. Een geschikte elektrische rolstoelbus weegt dan ook nog eens vaak meer dan 3.500 kilo. Het batterijpakket aan boord is immers zwaar. Alleen chauffeurs met een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) mogen die elektrische busjes besturen. Dat vergt een tijdrovend en kostbaar omscholingsproces.

Aan de slag!

Een pro-actief taxi-bedrijf laat zich echter niet te veel van de wijs brengen door de nieuwe regelgeving. Door de aanschaf van taxi’s naar voren te halen, profiteer je als wagenparkbeheerder nog van de huidige regelgeving rondom BPM-teruggave. Een andere slimme manier is het versneld afschrijven van bestaand materieel. Tot slot is het goed om je te laten informeren welke groene BPM-vriendelijke modellen er in de markt zijn en welke eraan komen. Pon Business Mobility helpt je graag bij die zoektocht.

De ŠKODA SUPERB COMBI is nu verkrijgbaar.