Fiscaal

Duurzaam, snel en efficiënt: 2020 wordt het jaar van de leasefiets

Fiscalist Jan Rolleman legt uit waarom de fiets van de zaak op je radar moet staan. De nieuwe regeling staat open voor ‘gewone’ stadsfietsen, maar bijvoorbeeld ook voor e-bikes.

De fiets van de zaak is terug! Was privégebruik van de fiets van de zaak in 2019 nog best lastig, vanaf 2020 is dat een stuk makkelijker. Een vaste bijtelling van 7% van de consumentenadviesprijs in plaats van een bijtelling over het werkelijk aantal privékilometers keer de kilometerkostprijs. Vanaf 2020 is de fietser verlost van het bijhouden van de kilometers en van die berekening.

Fiets van de zaak: een rekenvoorbeeld

De nieuwe regeling is overzichtelijk: stelt de werkgever een fiets ook voor privégebruik ter beschikking, dan is de bijtelling privégebruik op jaarbasis 7% van de consumentenadviesprijs.
De regeling staat open voor ‘gewone’ stadsfietsen, maar bijvoorbeeld ook voor e-bikes. En ook al is de speed pedelec voor de wegenverkeerswet een bromfiets, voor deze regeling telt hij mee als fiets.

Rekenvoorbeeld:
Krijgt de werknemer een fiets van € 1.299 ter beschikking, dan kost deze fiets je in 2020 bij het hoogste belastingtarief van 49,5% maar € 3,75 netto per maand. Zou het een e-bike zijn van bijvoorbeeld € 3.599, dan wordt de maandelijkse netto bijtelling € 10,39.

Gebruikt de werknemer de fiets alleen zakelijk en wordt de fiets op de zaak achtergelaten, dan is er geen bijtelling. Wordt de fiets ook voor woon-werkverkeer gebruikt, dan gaat de belastingdienst ervan uit dat de fiets ook privé wordt gebruikt. Een tegenbewijsregeling zoals bij de auto van de zaak kent deze regeling niet.

De fiets die in deze regeling valt, wordt door de werkgever gekocht of geleast. Wordt de fiets geleast, dan is de overstap naar een nieuwe fiets ook mogelijk na afloop van het contract.

Lease-auto én fiets van de zaak?

Omdat de fiets door de werkgever ter beschikking wordt gesteld, mag de werkgever voor de ritten met deze fiets geen onbelaste reiskostenvergoeding meer verstrekken. Maar het bedrag van de reiskostenvergoeding kan wel ingezet worden als budget voor de maandelijkse (lease)kosten van de fiets. Een eventuele eigen bijdrage voor de fiets is aftrekbaar van de bijtelling, maximaal tot het bedrag van die bijtelling.
Voor ritten die aantoonbaar met een ander eigen vervoermiddel worden gemaakt, kan de werkgever wel een reiskostenvergoeding blijven betalen die onbelast is tot 19 cent per kilometer.

De fiets van de zaak kan bovendien ook gecombineerd blijven worden met een auto van de zaak en past vaak ook prima in een mobiliteitsbudget. Vanaf 2020 hebben we er daarom een mooie milieuvriendelijke mogelijkheid bij!

Fiets Leasen? Maak kennis met Lease-A-Bike! Meer weten? Neem contact op met onze Mobility Consultants.