Duurzame mobiliteit

“Wij leveren input waar DOCKR mee vooruit kan”

Fietsfanaat Karen Poot is één van de vijf eigenaren van De Fietskoerier Utrecht. Samen met zo’n vijfendertig collega’s zorgt zij er dagelijks voor dat bestellingen snel, goed en duurzaam worden bezorgd op de plaats van bestemming. Nu testen de fietskoeriers in de Domstad of de e-Cargo bike van DOCKR een meerwaarde biedt ten opzichte van hun huidige fietspark.

Wat is en doet De Fietskoerier Utrecht precies?

“De Fietskoerier Utrecht is vaak een snel, persoonlijk en vooral milieuvriendelijk alternatief voor de autokoerier. Is er toch een auto nodig, dan zetten we ook die klimaatneutraal in.

Wij bestaan uit een team van inmiddels ruim vijfendertig koeriers en de gemene deler is wel dat fietsen zo’n beetje ons leven is. Bovendien is iedereen enorm betrokken en dat merk je als je met ons belt, samenwerkt of als we iets bij je komen ophalen of afleveren.”

En wat doe jij precies bij De Fietskoerier Utrecht?

“Fietsen is mij met de paplepel ingegoten en ik heb er altijd van genoten. Als student heb ik gesolliciteerd bij de voorloper van De Fietskoerier Utrecht. Na een middagje hard meetrappen werd ik aangenomen. Aanvankelijk waren we een collectief dat later een vennootschap werd. Iedereen bracht evenveel in; je energie, kennis en je beenkracht.

Inmiddels ben ik één van de vijf eigenaren en het is mijn taak om de De Fietskoerier Utrecht nog zichtbaarder te maken.”

Is dat ook de reden dat je met DOCKR in contact bent gekomen?

DOCKR in actie.jpg

“Ja, zeker. DOCKR biedt verschillende elektrische oplossingen. Door dit flexibel, in de vorm van maandabonnementen, aan te bieden kun je vrijwel risicoloos proberen of de overstap naar bijvoorbeeld deze e-Cargo bike bij jouw bedrijf past. Er is zoveel te kiezen op de markt en dat maakt het lastig voor bijvoorbeeld een mkb’er om te zien wat er nou het beste bij hem of haar past.

En wij zijn natuurlijk een mooie partij om deze fiets in de praktijk te testen! Zodoende kunnen wij input leveren waar DOCKR dan weer mee vooruit kan. Onze bevindingen in de praktijk tijdens een pilot van zes maanden, kunnen hen dan weer verder helpen met het verbeteren en verfijnen van de e-Cargo bike zelf en de bak. Dat is het samenwerkende verband.”

Was je interesse in een e-bike eigenlijk gelijk gewekt?

“Zonder meer. Ik was van meet af aan benieuwd of een elektrisch voertuig in de stad een meerwaarde zou bieden ten opzichte van een gewone fiets. In de stad zijn we daar nog niet helemaal uit, ik neig om te zeggen dat we op pure beenkracht net zo snel zijn.

Ga je de stad uit, dan wordt het een heel ander verhaal. Zo hebben we dagelijks een rit van Zeist naar Utrecht, dat is circa 30 kilometer. De winst die we met de speedpedelec pakken ten opzichte van een gewone fiets is twintig minuten en dat is best behoorlijk.

De elektrische transportfiets, door ons liefkozend de Roze Tompouce genoemd, heeft als voordeel dat je aanzienlijk wat gewicht kunt meenemen. Laatst vervoerden we er zo’n tachtig kilo mee en dat was meteen ook wel de max. Je rijdt maar met twee wielen hè, wordt het gewicht te hoog, dan word je instabiel. Instabiliteit betekent niet veilig en dat is het laatste wat we willen. Dan zijn de elektrische cargobikes met drie of vier wielen geschikter, maar ook weer een stuk lomper op het fietspad.”

Wat zijn zoal de reacties van jullie klanten op de e-Cargo bike?

“Mensen reageren erg leuk op de fiets. “Hee, hip kleurtje hoor,” horen we dan. Hij valt natuurlijk enorm op. Bovendien zijn de zijkanten van de bak uitstekende plekken om te adverteren met je bedrijfsnaam. Toch maakt het onze klanten niet gek veel uit of we wel of niet elektrisch komen voorrijden. Als je maar op tijd bent en snel.

Het is wel een erg professionele fiets, de bak is stevig, alles zit goed in elkaar. Hij oogt professioneel en dat is iets wat wij zeker nastreven. Onze mensen dragen een helm, bedrijfskleding en we luisteren geen muziek. Zo laten wij zien dat we een serieuze en professionele partij zijn.”

Hoe vinden de koeriers het om elektrisch te bezorgen?

“Niet alle koeriers willen elektrisch fietsen. Binnen ons wereldje is fietsen echt een way of life. Kijk, voor het geld doe je dit vak niet. Je doet het vooral omdat je het gewoon ontzettend leuk vindt.

Collega Martijn heeft al veel kilometers gereden op de e-Cargo bike. Hij prijst met name de riemaandrijving in plaats van kettingaandrijving, de sportieve, wat naar voren gebogen zit en de goede schijfremmen vóór en achter.”

Hoe kijk jij aan tegen de ontwikkeling van elektrisch aangedreven bezorgen?

DOCKR 1600x1200.jpg

“Ik vind het een erg interessante ontwikkeling. Er komt een entiteit bij zodat er bijvoorbeeld een auto kan verdwijnen.

Je hebt bedrijven met een autowagenpark die graag iets anders willen, maar niet goed weten wat. Een fiets vinden ze te open, want comfort is toch wel erg fijn. Daarom denk ik dat er zo’n nieuwe entiteit gaat komen, zo’n soort van Picnic-wagentje.”

Tot slot, waar liggen de kansen voor het vervoer per e-bike?

“Als ik puur naar onze branche kijk, dan zijn er tal van mogelijkheden. Momenteel hebben we bijvoorbeeld een pilot lopen met een medische partij om te kijken of we temperature controlled kunnen vervoeren. Dat zijn toffe ontwikkelingen waar we echt op aan het inzetten zijn.

Als het om dure medicijnen gaat waarbij de werkzaamheid kan afnemen bij een te hoge of te lage temperatuur, dan vraagt dat echt een kwaliteitsslag. Ook denk ik dat er op het gebied van food-vervoer nog heel veel gaat gebeuren in de nabije toekomst.

Tja, de bomvolle binnensteden gaan op een goed moment simpelweg op slot voor autoverkeer. En dan zul je goede alternatieven moeten kunnen bieden.”