Duurzame mobiliteit

"We gaan helemaal over op elektrisch"

Ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV wil in 2021 beschikken over een compleet elektrische leasevloot van ruim 500 auto’s. Helms van der Vegte (64) is CPO, Hoofd Inkoop, en één van de 26 testrijders gedurende de pilot die medebepalend was voor de beslissing om over te stappen. Inmiddels zijn ze op kantoor lyrisch over elektrisch rijden. “Je rijdt veel schoner en je hebt nauwelijks bijtelling meer.”

Hoe ziet uw wagenpark eruit?

“Eén van de zaken waar ik me binnen Royal HaskoningDHV op concentreer is mobiliteit in de breedste zin, dus vanzelfsprekend ook onze leasevloot. Momenteel is deze vrij traditioneel met vooral benzine-, diesel- en hybride-auto’s en een aantal volledig elektrische voertuigen. We hebben alle voertuigen in de lease vanwege de simpele reden dat we geen auto’s op de balans willen hebben staan.”

U staat aan de wieg van de ‘Grote Elektrische Ommeslag’. Hoe ervaart u dit?

“Vanuit de directie en de ondernemingsraad is het besluit gekomen: we gaan voor de volle 100% over op elektrische auto’s. We bieden onze mensen in totaal vijf merken waar ze uit kunnen kiezen, de Volkswagen e-Golf is er één van. Vooralsnog is de e-Golf erg populair, we hebben echter nog lang niet alle bestellingen binnen. In 2021 willen we dat alle leaseauto’s elektrisch zijn. Nee, uitzonderingen maken we niet, want dan is het einde zoek. Iedereen gaat rijden op stroom, óók onze CEO. Sterker nog, hij is de stuwende kracht achter de hele transitie.”

Mobiliteitsmanager Royal Haskoning

De pilot was een doorslaand succes?

“Zonder meer. Goed je ritten plannen, een kwartiertje eerder vertrekken en rustig rijden is bij een elektrische auto essentieel. We rijden hierdoor allemaal met minder stress. Het overgrote deel van de testrijders bleek onderweg met de stekkerauto níet minder productief in hun werk. Omdat mensen beter gaan plannen, zijn ze tegelijkertijd efficiënter bezig. De omschakeling naar volledig elektrisch pakt voor ons ook nog goedkoper uit. De auto's zijn kleiner en de brandstofkosten liggen voor die 500 auto's ongeveer 40.000 euro per maand lager. Daarbij verlaagt ons bedrijf, dat in Nederland elf kantoren telt, de eigen CO2-uitstoot met 2.000 ton per jaar. In totaal zullen we in Nederland een reductie van onze CO2-voetafdruk behalen van 13%. Dat zijn serieuze stappen.”

U bent een van de eerste ondernemingen in Nederland die zó rigoureus het roer omgooit. Waarom?

“We zijn een duurzaam bureau dat zelf adviseert over duurzame mobiliteit. We zijn het feitelijk aan onze stand verplicht. Daarnaast merken we bij de medewerkers dat zij dit onderschrijven. We verwachten ook van hen dat zij elektrisch gaan rijden, ook al reed je eerst een forse Audi A6. Bovendien, de leaseauto is geen privéauto die wij bekostigen, het is een zakelijke auto waar je privé in mag rijden. Dat is een wezenlijk verschil. Het grootste voordeel: je rijdt vele malen schoner en je hebt nauwelijks bijtelling meer.”

Dat klinkt buitengewoon positief, zijn er geen grote uitdagingen?

“Natuurlijk ga je er enigszins met koudwatervrees in en natuurlijk denk je tijdens de eerste paar ritten: ‘O jee, hij is al over de 50% heen, haal ik het wel?’ Tja, soms sta je midden in de nacht op een ongure plek bij een laadpaal in de kou. Dat kan. En met vakantie naar Spanje gaan met vier kinderen en de caravan is ook een uitdaging. Dat is part of the game. Wij zeggen: overal is een oplossing voor. Desnoods huur je een grotere auto, dat kan namelijk gemakkelijk van wat je per jaar aan besparing netto overhoudt.”

Kijkt u stiekem ook al verder dan elektrisch rijden; welke ontwikkelingen verwacht u over een aantal decennia?

“Ik verwacht dat pas over een jaar of twintig waterstof gemeengoed zal zijn, of misschien wel een heel andere vorm van brandstof. Tot die tijd is elektrisch rijden absoluut de beste, schoonste en meest efficiënte manier van autorijden. Het blijft spannend wat de toekomst ons gaat brengen. Tot slot mijn advies aan de automobielindustrie: zorg voor een eenduidige laadstandaard. We hebben immers ook ooit bepaald dat een benzineauto op euro95 rijdt. Zorg voor één standaard, dan maak je het de gebruiker veel inzichtelijker en gemakkelijker.”

Lees meer over de e-Golf

Mobiliteitsoplossingen

Auto's, fietsen, autodelen, mobiliteitshubs, openbaar vervoer... Zakelijke mobiliteit is tegenwoordig zo divers! Wij laten u graag alle mogelijkheden zien.

Bekijk alle mogelijkheden
header moving towards zakelijke mobiliteit