Duurzame mobiliteit

Terug van weggeweest: de fiets van de zaak

WardMatser4800x1125.jpg

Het fietsplan, ook wel 'de fiets van de zaak' genoemd, keert terug vanaf 1 januari 2020. Dit betekent dat iedere fiets – van e-bike en racefiets tot aan een e-cargobike – tegen een bijtelling van slechts 7% kan worden geleased. Bijtelling dus zoals bij een auto, maar dan voor de fiets. En het mooie is, voor een paar euro per maand sta je al op de pedalen.
Ward Matser, Managing Director van LEASE A BIKE, legt uit hoe zij faciliteren en ondersteunen.

Wat is LEASE A BIKE?

“LEASE A BIKE is een Pon-dochter en valt binnen het cluster Pon.Bike. Wij zijn een multibrand-leasemaatschappij, wat inhoudt dat klanten alle merken bij ons kunnen leasen, zonder een ingewikkelde administratie. Stel, jouw droomfiets kost 3.000 euro, dit is een e-bike met alle mogelijke opties. Zo’n fiets wordt via deze regeling in één keer beschikbaar voor een brede groep werknemers. Mensen zouden zo’n dure fiets anders wellicht nooit kunnen rijden, nu dus wel.”

De e-bike als aantrekkelijk alternatief voor woon-werkverkeer dus?

“Juist ja. Voor zowel de auto als het openbaar vervoer, daar is het ons om te doen. Daar komt bij dat het ter beschikking stellen van een fiets of e-bike van de zaak een gebaar van goed werkgeverschap is en daarmee een mooi instrument om werknemers aan je bedrijf te binden. Omdat fietsen werknemers fitter maakt, daalt het ziekteverzuim ook nog eens. Tot slot draagt een leasefiets bij aan het halen van milieu-ambities en klimaatdoelstellingen.”

WardMatser1688x1206.jpg

Wat bieden jullie precies?

“Per 1 januari 2020 komt er voor de zakelijke fiets zogezegd een bijtelling voor privégebruik. Werknemers kunnen dan 7% van de aankoopwaarde optellen bij hun salaris. Zo kun je jouw droomfiets uitzoeken en leasen tegen minder dan een tientje per maand aan bijtelling. Je hoeft namelijk geen kilometerregistratie meer bij te houden. Dat moest gek genoeg wel, waardoor het vrij lastig werd om een fiets van de zaak te bieden.”

In Duitsland is LEASE A BIKE al jaren een succes, nu moet Nederland om?

“Wat ons betreft zeer zeker. In Duitsland – ook een e-bikemarkt bij uitstek – begonnen we in 2015 met een man of zes, inmiddels zijn dat er zo’n tachtig in ons cluster. We groeien heel erg snel. In Duitsland heeft LEASE A BIKE inmiddels al meer dan 20.000 werknemers aan een nieuwe fiets geholpen. Heel verwonderlijk is dat ook niet, want voor alle betrokken partijen is het namelijk erg interessant om een fiets te leasen.”

“Voor alle betrokken partijen is het namelijk erg interessant om een fiets te leasen” Ward Matser, Managing Director van LEASE A BIKE

De uitrol hier is inmiddels gestart, zijn er al contracten getekend?

“Ons motto is: wij willen heel werkend Nederland op de fiets krijgen. We merken hierin dan ook dat werkgevers in Nederland al jaren op zoek zijn naar een goede fietsregeling voor werknemers die buiten de Werkkostenregeling valt. LEASE A BIKE wordt goed ontvangen en de eerste bedrijven hebben inmiddels bij ons getekend. Daarnaast zijn we al met ruim honderd bedrijven in gesprek.”

Hoe werkt dit dan?

“Hoewel de werknemer de fiets uit kan kiezen, sluiten we altijd eerst een overeenkomst met de werkgever. Vervolgens kunnen werknemers eenvoudig bij zijn of haar lokale dealer de fiets uitzoeken, ophalen en je kunt er het onderhoud laten verrichten. Levering en service gaat altijd middels de lokale dealer. Op deze manier wordt de werknemer kundig geadviseerd en kan hij de fiets bij hem of haar in de buurt uitzoeken. Dat maakt het een stuk makkelijker voor iedereen.”

Ook als de werkgever LEASE A BIKE wel wil aanbieden, maar niet wil of kan meefinancieren?

Mats Warder 2.jpg

“Zelfs dan. We maken dan gebruik van het zogenaamde cafetariamodel waarbij een werknemer toestemming geeft om brutoloon uit te ruilen om het leasetarief te betalen. Dat heeft als voordeel dat je dan je brutoloon volledig kunt gebruiken voor het leasetarief, inclusief de componenten waar je normaal belasting over betaalt. De werknemer krijgt aan het eind van het leasecontract van 36 maanden sowieso altijd de mogelijkheid om de fiets over te nemen voor een interessant bedrag, doorgaans voor zo’n 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde, afhankelijk van de uiteindelijke staat van de fiets.”

Wat neemt LEASE A BIKE je uiteindelijk allemaal uit handen?

“Wij regelen het gehele leaseproces van A tot Z door middel van een aantal digitale stappen. Feitelijk regelt LEASE A BIKE de hele papierwinkel voor zowel werkgever áls werknemer. De werkgever kan werknemers met één klik toestemming geven voor het leasen van een nieuwe fiets. Dit gaat altijd vergezeld van een uitgebreid servicepakket voor onderhoud, reparatie, 24/7-pechhulp en verzekering. Is de fiets eenmaal in gebruik, dan ontvangt je als werkgever maandelijks de benodigde informatie voor de salarisadministratie voor verwerking van de betaling van de leasecontracten.”

Voordelen werkgever

✔ Werknemers wordt een interessante secundaire arbeidsvoorwaarde geboden

✔ Fietsen houdt werknemers energiek en fit

✔ Fietsen draagt bij aan een groen mobiliteitsbeleid

✔ Besparen op parkeerkosten, brandstof en kilometervergoedingen

✔ Flexibel: wel of niet meebetalen aan de leasefiets van de werknemers

✔ Werkkostenregeling kan gebruikt worden voor andere posten

Voordelen werknemer

✔ Leasen is goedkoper dan kopen. Zoek een droomfiets uit met een voordeel van tot wel 40%. Betaalt de werkgever mee? Dan kan het voordeel tot zelfs 80% bedragen

✔ Maandelijks een vast, laag leasebedrag betalen. Na afloop van het contract kun je de fiets voordelen over te nemen

✔ Vrije keuze uit alle fietsmerken en fietstypes bij de lokale LEASE A BIKE-fietsdealer

✔ De leasefiets komt altijd inclusief onderhoud en verzekering

Meer weten?

Bekijk hier alle mogelijkheden, of bekijk meer informatie over LEASE A BIKE.