Duurzame mobiliteit

“Onze Groengas-auto’s maken vaak het verschil”

Moemen Elzohiri (35) is oprichter en eigenaar van Rijschool Amsterdam. Vier jaar geleden was de sympathieke rijschoolhouder de allereerste in de stad die zijn lessen dieselvrij aanbood en zijn oog had laten vallen op Groengas-auto’s van SEAT.

Met welke auto’s geven jullie momenteel rijles?

“We hadden vijf SEAT Mii’s TGI op Groengas/aardgas. Dat heb ik teruggebracht naar twee Ibiza’s TGI. De keuze voor de Ibiza was simpel; het merk SEAT beviel me uitstekend en ook met Auto Maas in Aalsmeer hebben we een goede band. Leuk detail is dat mijn Ibiza’s de eerste twee in Nederland zijn op CNG!”

SEAT groengas Rijschool Amsterdam Tile.jpg

Waarom heb je specifiek gekozen voor de Ibiza TGI als lesauto?

“Ik was er vroeg bij met CNG en financieel gezien was het interessant. Er zat destijds een flinke subsidie op de Mii’s. Dat was dus gunstig voor mij als ondernemer. Maar ook het vooruitstrevende past bij me. Ik probeer altijd net even anders dan anderen te denken en te doen, en Groengas-auto’s vind ik daar goed bij passen. Het milieu is ook belangrijk. Daar heb ik de Ibiza’s ook echt voor gekozen. De financiële prikkel vanuit de overheid was er niet meer, maar ik wilde wel blijven uitdragen dat wij een groene gedachte hebben. Ik adverteer er ook mee. Wat ik jammer vind, is dat Groengas zo onbekend is. Ik moet altijd uitleggen wat CNG is. Hier ligt wat mij betreft letterlijk en figuurlijk een schone taak voor de overheid; meer bekendheid geven aan Groengas!”

Wat zeggen de leerlingen over lessen op CNG?

“Ik heb het aan mijn leerlingen gevraagd en veel mensen – met name de ouders van de leerlingen – zeiden dat het rijden op groen gas de doorslag had gegeven. Zo van: als de lessen niet duurder zijn, dan kiezen we voor de groenste rijschool. Rijden op groen gas is dus een sterke USP, waar we het goed mee doen. Als leerling krijg je toch iets extra’s voor niets, dat vinden mensen fijn. Een duurzame rijschool moet in mijn optiek ook zeker niet meer kosten dan lessen bij een reguliere rijschool.”

SEAT groengas Rijschool Amsterdam in bodytekst2.jpg

Rijden op CNG bevalt je dus goed?

“Uitstekend. Natuurlijk, de actieradius is wat beperkter, maar met drie OrangeGas-stations in de buurt is dat al geen nadeel meer. Ik weet gewoon: ik tank eens per dag met de Ibiza’s. Je merkt overigens totaal niet dat je op CNG rijdt. Ik rijd alleen op benzine als de tank iets sneller leeg is dan gedacht.”

Wat vind je belangrijk aan een lesauto?

“Het moet een goede, mooie en betrouwbare auto zijn. Vooral dat laatste is belangrijk. Stilstaan met een lesauto betekent geen les kunnen geven en dus geen omzet. Een lesauto moet ook niet te groot zijn. Vanuit het perspectief van de leerling: een grote auto kan intimiderend overkomen. Bij een sportief gelijnde hatchback is dat toch een ander verhaal. En ja, de instructeur moet ook lekker zitten; zeker niet onbelangrijk als je acht uur per dag naast je leerlingen zit. Dat is in de Ibiza dik voor elkaar. In de praktijk is het een erg fijne lesauto. Het vermogen is goed en hij is overzichtelijk. De leerlingen zijn er heel erg over te spreken, ik hoor alleen maar positieve verhalen.”

SEAT groengas Rijschool Amsterdam in bodytekst3.jpg
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Whitepaper: Groengas

Als men het heeft over duurzaam en auto's, dan denkt men al snel aan elektrisch rijden. Maar er is ook Groengas. Hoe duurzaam is dat eigenlijk?

Groengas; de feiten op een rij
Infoblock groengas SEAT