Duurzame mobiliteit

“Elektrische mobiliteit moet zorgeloos zijn”

Zakelijke mobiliteit is ook duurzame mobiliteit. Pon levert advies en oplossingen voor elk bedrijf, groot of klein.

Elektrisch rijden Pon Business Mobility .jpg

Een hele reeks elektrische auto’s introduceren en vermarkten is één ding, er een uitstekende laadinfrastructuur bij optuigen is een tweede.

Rody de Winter is Business Development Manager bij Pon Business Mobility en vertelt over wat er zoal komt kijken bij het proces van elektrificeren en wat hier Pon-breed voor is ontwikkeld. “Ons uitgangspunt is: wij willen klanten zorgeloos elektrisch laten autorijden.”

Inmiddels weet iedereen toch wel: elektrisch rijden, dat gaat er hoe dan ook komen?

“Dat is zeker zo, maar toch zijn er nog steeds vragen en onduidelijkheden over elektrische mobiliteit. Vaak denkt men nog aan kinderziektes, dat elektrisch rijden heel duur is en dat laden erg ingewikkeld is. Dat soort zaken. Wij hebben ons ten doel gesteld om alle barrières omtrent elektrisch rijden te slechten. Niet heel verrassend, want de fabrikant van onze producten, de Volkswagen Groep, maakt grote stappen op het gebied van elektrisch rijden.”

Wat is momenteel de grootste barrière voor duurzame mobiliteit?

“Een paar jaar geleden ging de discussie louter over de actieradius. Uit recent onderzoek blijkt dat mensen dat niet zo spannend meer vinden. Er is een verschuiving gaande naar: ‘Heb ik dan wel toegang tot een laadpunt?’ Daarom heeft Pon een merkoverstijgend aanbod van laad- en mobiliteitsoplossingen ontwikkeld. We hebben immers meerdere merken in huis en onze MKB- en grootzakelijke klanten vragen om een uniforme aanpak voor het elektrificeren van hun wagenpark. Kijk, wij zijn niet meer sec die autoleverancier voor de zakelijke markt. Nee, wij zijn de mobiliteitsprovider voor de zakelijke markt. Dit betekent dat wij met de klant om tafel gaan en inventariseren waar de mobiliteitsbehoeften liggen. Uiteindelijk komen wij dan met pasklare oplossingen voor zo’n zakelijke klant.”

Bekijk hier al onze mobiliteitsoplossingen

Wat houdt dit merkoverstijgende aanbod precies in?

“Dit aanbod hebben we samen met ServiceHouse en Shuttel ontwikkeld, twee bedrijven binnen het Pon-concern die zich richten op laden en mobiliteit. ServiceHouse levert laadoplossingen. Denk hierbij aan laadpunten, de installatie daarvan, laadpassen en groene stroom. Shuttel biedt mobiliteitsdiensten, zoals openbaar vervoer, via een kaart en app en verzamelt alle mobiliteitskosten op één factuur. Door de diensten van beide bedrijven – onder de naam Shuttel – te combineren kunnen wij onze klanten volledig ontzorgen. De laad- en mobiliteitsoplossingen zijn leverbaar bij de elektrische modellen van Volkswagen, SEAT, ŠKODA en Audi.”

“Ons werk stopt niet bij het leveren van een auto” Rody de Winter

Is de toekomst voor Pon een elektrische toekomst?

“Zonder meer. De Volkswagen Groep zet niet voor niets zwaar in op elektrische mobiliteit. In 2028 wil de groep 70 volledig nieuwe elektrische modellen gaan voeren. Voor wat betreft de accutechnologie, de laatst aangekondigde elektrische auto van Volkswagen, de ID. SPACE VIZZION, heeft al een actieradius van bijna 600 kilometer. En qua laden? Volkswagen is met drie andere fabrikanten een netwerk van laadpunten door Europa aan het aanleggen. Dit consortium, Ionity genaamd, heeft als taak om in 2020 maar liefst 400 snellaadstations langs de Europese wegen te bouwen.”

Duurzame mobiliteit lijkt me onontbeerlijk, dus ook een goede laadstructuur.

“Zonder een gedegen Europese infrastructuur ga jij immers niet bijster veel elektrische auto’s verkopen. Ons werk stopt niet bij het leveren van een auto. Als je kijkt wat er allemaal aan zit te komen, dat is serieus indrukwekkend. Momenteel zijn er zo’n 25 elektrische modellen in productie, maar er zitten nog eens 39 nieuwe elektrische modellen in de pijplijn tot en met 2021. Je voelt aan alles dat het groots gaat worden, dat geeft dit wel aan. Zowel voor particulieren als voor zakelijke klanten zijn wij dus bezig om hier een goed en passend antwoord op te hebben.”

Hoe kijk je aan tegen de openbare laadinfrastructuur?

Pon Business Mobility.jpg

“Dertig procent van alle laadpunten in Europa staat in Nederland, hier boffen wij Nederlanders maar mooi mee. Echter, qua tarieven is de markt voor elektrisch laden erg ondoorzichtig. De kWh-tarieven verschillen per laadpaal, snellaadtarieven liggen flink hoger en er worden verschillende starttarieven gehanteerd. Daarom bieden wij met Shuttel onze klanten vooraf duidelijkheid over de tarieven. Wij kennen twee opties voor het afrekenen van de laadkosten: Standaard laden of een Laadabonnement. Bij Standaard laden betaal je per verbruikte kWh tegen vooraf vastgestelde tarieven. Voor meer zekerheid is er het laadabonnement waarmee de klant een vast bedrag per maand betaalt op basis van het geschatte aantal kilometers op jaarbasis. Kortom, we willen de tarieven helder en transparant hebben. Wij leveren als Pon allemaal A-merken en dan kunnen we het ons niet permitteren om een laadoplossing te bieden waarbij een klant achteraf toch voor verrassingen komt te staan. Duidelijkheid verschaffen, daar draait het was ons betreft om.”

“Dertig procent van alle laadpunten in Europa staat in Nederland” Rody de Winter

Je elektrische leaseauto thuis opladen, hoe werkt dat?

“Zie het zo: laden wordt gestart met een laadpas en de laadtransactie wordt doorgegeven aan Shuttel Services, onze eigen Mobility Service Provider (MSP) én Charge Point Operator (CPO). Zij verzorgen het gehele traject rondom elektrisch laden. Shuttel levert de laadpunten; thuis, op kantoor en zelfs openbaar. Doordat het slimme laadpunten zijn kunnen de kosten voor het laden gemakkelijk verrekend worden. Een leaserijder die thuis laadt, krijgt de laadkosten privé teruggestort op de bankrekening door Shuttel. Shuttel brengt deze laadkosten in rekening bij de leasemaatschappij. Hiermee werkt een Shuttel-laadpas feitelijk hetzelfde als een brandstofpas bij je leaseauto.”

Hoe duurzaam is elektrisch rijden nu eigenlijk?

“Je laadt hoe dan ook groene stroom, dat garanderen wij. Waar je ook met de Shuttel-pas laadt in Europa. Shuttel werkt namelijk met Europese windenergie: 100% groen en CO2-neutraal. Dit sluit perfect aan op de filosofie van de te introduceren Volkswagen ID.3. Volkswagen claimt namelijk dat de gehele productie van deze auto volledig CO2-neutraal is, hij wordt ultiem duurzaam en CO2-neutraal geproduceerd. Van cradle to grave dus, duurzamer autorijden kan niet.”

In hoeverre is Shuttel uniek in de markt?

Duurzame Mobiliteit.png

“Shuttel is onze mobiliteitsprovider. Deze kaart geeft (als OV-chipkaart) toegang tot bijvoorbeeld trein, bus en tram. Maar je kunt er ook een taxi mee laten komen, je Greenwheels-auto mee betalen of gebruikmaken van parkeren met Yellowbrick. Wij willen onze klanten de mogelijkheid geven om hier ook gebruik van te maken. Al je afgenomen laad- en mobiliteitskosten aan het eind van de maand op één verzamelfactuur. Als extra: iedereen die bij één van de Pon-merken een Shuttel-kaart afneemt, krijgt hoe dan ook 10% korting in de webshop van het merk én een gratis rijtraining voor rijden in een elektrische auto. Onze klanten het beste aanbod bieden zodat zij zorgeloos de transitie naar elektrische rijden kunnen maken. Daar is het ons allemaal om te doen.”

Meer inspiratie? Lees verder

Onze mobiliteitsoplossingen zijn efficiënt en effectief.